Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014

Είκοσι μείον ένας αφορισμοί του Ennio Flaiano


Κάποτε πίστευα ότι το αντίθετο μιας αλήθειας είναι το λάθος και το αντίθετο ενός λάθους η αλήθεια. Σήμερα το αντίθετο μιας αλήθειας μπορεί να είναι μια άλλη αλήθεια εξίσου έγκυρη, και του λάθους ένα άλλο λάθος.
                                       
,.,.,.,.,
                 
Η ηλιθιότητα έχει κάνει τεράστια πρόοδο. Είναι ένας ήλιος που δεν μπορείς πια να κοιτάξεις κατάματα. Χάρη στα μέσα επικοινωνίας, δεν είναι πλέον η ίδια, τρέφεται από άλλους μύθους, πουλάει πάρα πολύ, έχει γελοιοποιήσει την κοινή λογική, σπέρνει τον τρόμο γύρω της.
                                       
,.,.,.,.,


Στον έρωτα πρέπει να μην έχεις ενδοιασμούς, να μην σέβεσαι κανέναν. Στην ανάγκη να μπορείς να πας στο κρεβάτι με την ίδια σου τη γυναίκα.
                                       
,.,.,.,.,

Από τότε που ο άνθρωπος έπαψε να πιστεύει στην κόλαση, έχει μετατρέψει τη ζωή του σε κάτι που μοιάζει με κόλαση. Είναι στη φύση του.
                                       
,.,.,.,.,

Οι μέρες που μένουν αξέχαστες στη ζωή ενός ανθρώπου είναι μετρημένες στα δάχτυλα. Οι υπόλοιπες κάνουν μπούγιο.
                                       
,.,.,.,.,


Οι Ιταλοί σπεύδουν πάντα να συνδράμουν τον νικητή.

                                       
,.,.,.,.,


Το να σκεφτόμαστε τις καλές στιγμές του παρελθόντος δεν μας παρηγορεί γιατί είμαστε πεπεισμένοι ότι σήμερα θα ξέραμε να τις χειριστούμε με περισσότερη εξυπνάδα και να τις αξιοποιήσουμε καλύτερα.
                                       
,.,.,.,.,

Ο μοναδικός τρόπος να φερθείς ισότιμα σε μια γυναίκα είναι να την ποθείς σαν άντρα.
                                       
,.,.,.,.,

Ο πολύ πλούσιος άνθρωπος πρέπει να μιλάει πάντα για ποίηση ή μουσική και να εκφράζει βαθυστόχαστες σκέψεις, προσπαθώντας να φέρει σε δύσκολη θέση εκείνους που θα ήθελαν να τον θαυμάζουν για τα πλούτη του και μόνο.
                                       
,.,.,.,.,

H αγνότητα είναι το άπιαστο όνειρο των χυδαίων.
                                       
,.,.,.,.,

Τη σοβαρότητα μπορούμε να την εκτιμήσουμε μόνο στα παιδιά. Στους συνετούς ανθρώπους είναι η αντανάκλαση της παραίτησης.
                                       
,.,.,.,.,

Καταδικάστηκες σε ποινή ζωής. Η αίτηση χάριτος, απορρίφθηκε.
                                       
,.,.,.,.,

Όποιος απαρνείται το όνειρο πρέπει να μαλακίζεται με την πραγματικότητα.
                                       
,.,.,.,.,

Ο γάτος μου κάνει ό,τι θα ήθελα να κάνω κι εγώ, αλλά χωρίς να το κουράζει.
                                       
,.,.,.,.,

Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε μια ιδιοφυΐα είναι να γίνει κατανοητή.
                                       
,.,.,.,.,

Η τέχνη είναι επένδυση χρημάτων, ο πολιτισμός άλλοθι.
                                       
,.,.,.,.,

H φιλαργυρία είναι η πιο αισθησιακή μορφή εγκράτειας.
                                       
,.,.,.,.,

Η σύγχρονη εποχή τελείωσε. Ξεκινά ο μεσαίωνας των ειδικών. Σήμερα ακόμα και ο κρετίνος έχει εξειδίκευση.
                                       
,.,.,.,.,

Όταν η ματαιοδοξία καταλαγιάζει, ο άνθρωπος είναι έτοιμος να πεθάνει και αρχίζει να το σκέφτεται.
                                         



Ο Ένιο Φλαϊάνο (1910-1972) θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ιταλικής κουλτούρας του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στην Πεσκάρα, όμως σύντομα εγκαταστάθηκε στη Ρώμη όπου εργάστηκε ως κριτικός θεάτρου και κινηματογράφου. Έγραψε θεατρικά και κινηματογραφικά σενάρια και συνεργάστηκε σε πολλές ταινίες με μεγάλες μορφές του ιταλικού κινηματογράφου (Φελίνι, Μονιτσέλι, Αντονιόνι κ.ά.). Στα έργα του πραγματεύεται με ύφος πεσιμιστικό και συχνά ειρωνικό τις παράδοξες όψεις της σύγχρονης πραγματικότητας. Διακρίθηκε με το Βραβείο Strega το 1947 για το μοναδικό του μυθιστόρημα με τίτλο Τempo di uccidere.




Η μετάφραση είναι προϊόν του μαθήματος «Θεωρίας της Μετάφρασης ΙΙΙ» το οποίο δίδαξε ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ιταλική Γλώσσα και Πολιτισμός» του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ (κατεύθυνση Μετάφραση, Διερμηνεία και Επικοινωνία) κατά τα ακαδημαϊκό έτος 2011-2012. Συμμετείχαν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές: Χριστόδουλος Αβρααμίδης, Κυριακή Γρίβα, Ξένια Εμμανουήλ, Χρυσή Καλογιαννίδου, Μαριάννα Καπετανίδου, Νικόλαος Μάρκου, Κατερίνα Παπανικολάου, Γεώργιος Παππάς, Βαλεντίνα Σάντα, Ματίνα Σιαμήτρα, Ειρήνη Τερζοπούλου, Μαρία Τυμβίου.    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου